Nara University of Education
Graduate School of Education
Pedagogical Development

Associate Professor

NAKAI Takashi


Research Areas

  1. Research on Teacher Education
  2. Research on Teaching

Research keywords

  1. Research on Teacher Education
  2. Research on Teaching
  3. Professional Development

Subject of research

  1. The development of the model of teacher education curriculum and Assessment teacher education curriculum, The assessment Model, Professional development, Research on Teacher Education -
  2. 児童の「学び」を大切にした小学校授業づくり-カリキュラム・指導モデルの視点から- 教材開発,学習内容,学習成果,アセスメント -

Proposed theme of joint or funded research

  1. Teacher Education curriculum assessment - Others
  2. - - Others

Research Projects (Competitive Research Funds)

  1. 協働省察を核とした共同的学びに基づく大学院・学部授業モデルの開発 Science research expense 基盤研究(C) 2017/04-2020/03
  2. 教師の職能成長を支える省察能力の発達過程 Science research expense 基盤研究(C) 2015/04-2018/03
  3. 連携型授業省察による共同的学びが教師の職能成長及び授業改善に及ぼす影響 Science research expense 基盤C 2014/04-2017/03
  4. 学生のパフォーマンスからみた米国体育教師教育プログラムの有効性 Science research expense 2012-2014
  5. 職能成長養成モデルとメンターチームによる現職教員の実践力サポート・モデルの開発 基盤B 2011-2013

Bibliography

  1. 新版 体育科教育学入門 中井隆司他34名 大修館書店 2010/04
  2. デジタル版新しい小学校体育授業の展開 中井隆司・58 ニチブン 2006/05
  3. 体育授業を観察評価する 高橋健夫・中井隆司・32 明和出版 2003/10
  4. 体育科教育学入門 中井隆司・29 大修館書店 2002/04
  5. 中学校体育・スポーツ教育実践講座 成田十次郎他監修 ニチブン 1998

Papers

  1. Only 奈良教育大学の取り組みと課題−大学と附属校園が協働で学生を育てる教育実習に向けて− 中井隆司 教育実習研究 日本教育大学協会 全国教育実習研究部門 32, 4-5 2019/06/01
  2. Research paper (scientific journal) Joint 教職大学院におけるキャリア教育実践とプログラム改善-3年間の教育実践の成果と展望- 河崎智恵・吉村雅仁・中井隆司 日本教育大学協会研究年報 日本教育大学協会年報編集委員会 35, 103-114 2017/03/31 1881-7068
  3. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint 体育教員志望学生の実践的指導力-教育実習での実践授業の分析から- 森博文・中井隆司 京都女子大学「発達教育学部紀要」 12, 127-134 2016/02
  4. Research paper (scientific journal) Joint Design and Implementation of a Career Education Model in a Graduate School of Professional Development in Education 河崎智恵・吉村雅仁・中井隆司 日本教育大学協会年報 33, 63-74 2015/03
  5. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint 英国における教員の質保証と職能成長 森博文・中井隆司・伊藤剛和 京都女子大学「発達教育学部紀要」 11, 119-126 2015/02

Research presentations

  1. Oral presentation(general) 奈良教育大学の取り組みと課題―大学と附属学校園が協働で学生を育てる教育実習に向けて― 平成30年度日本教育大学協会全国教育実習研究部門第32回研究協議会 2018/10/12
  2. Oral presentation(general) The Development of a Program to Enhance and Deepen the Reflective Thinking of the Graduate Students through the Collaborative Reflection in Lesson Studies Lesson study international congress 2018/06/07
  3. Oral presentation(general) The Relationship between Teachers’ Reflective Thinking and Collaborative Reflection 2017 Association of Teacher Educators Annual Meeting 2017/02/13
  4. Poster presentation The Development of a PETE Student's knowledge Through Collaboration 2012 NASPE PETE Conference 2012/10/06
  5. Oral presentation(general) 職能成長養成モデルに基づく教員養成カリキュラム改革の取り組み―専門職基準に基づく自己診断による自己学習システムの開発― 平成23年度日本教育大学協会研究集会 2011/10/15