Nara University of Education
Faculty of Education
School Education

Professor

TOYOTA Hiroshi


Academic background

  1. Nara University of Education Faculty of Education 小学校教員養成課程心理学専攻 1981 Graduated
  2. Osaka Kyoiku University Graduate School, Division of Education 教育心理学 Doctor prophase 1983 Completed

Academic degrees

  1. Ph.D. Kwansei Gakuin University 1994/08/10

Research Areas

  1. Cognitive Psychology
  2. Social Psychology
  3. Educational Psychology

Research keywords

  1. Cognitive Psychology/memory
  2. elaboration Educational Psychology/study habit
  3. emotional intelligence
  4. Ibasyo Social Psychology/interpersonal attraction
  5. interpersonal relationship

Subject of research

  1. Study on elaboration in memory. elaboration, self-generated elaboration. self-choice elaboration, self-corrected elaboration, emotional elaboration, social elaboration Elaboration refers to adding the information to the target item to be remembered. The effects of many types of elaboration were examined. Namely self-generated, self-choice, self-corrected, emotional and social elaborations. 1985/06-2008/03
  2. Emotional Intelligence emotional intelligence, Locus of Control The Japanese version of Emotional Competence & Skills Questionnaire was developed. 2003/04-2008/03
  3. Developmental study on determinants of academic performance study habit, emotional intelligence For the third to fifth graders, emotional intelligence had effect on academic performance. Above the sixth graders, study habit determined the academic performance dominantly. 2004/08-2008/03
  4. Interpersonal attraction Interpersonal attraction Trait that he or she is liked or disliked were examined. Generally in Japan, sympathy was most critical trait.
  5. Study on Ibasyo( the person that ease your mind ) Ibasyo、the person that ease your mind Ibasyo refers to the person that ease your mind. Loneliness was dertemined by type of Ibasyo.

Research Projects (Competitive Research Funds)

  1. 偶発記憶に及ぼす自伝的エピソードにおける処理属性と情動処理の個人差効果 基盤C 2011-2014
  2. 記憶における時間的展望性と情動性の効果 基盤C 2006-2009
  3. 記憶に及ぼす自己修正活動の効果に関する研究 基盤C 2002-2005
  4. 記憶に及ぼす自己選択精緻化の効果に関する研究 基盤C 1998-2001
  5. 記憶の発達を規定する活性化拡散領域限定に関する研究 基盤C 1995-1997

Bibliography

  1. 新しい教職教育講座 教職教育編 教育心理学 豊田弘司 第5章 学習の基礎としての情報処理 ミネルヴァ書房 2019/03/20
  2. シリーズ心理学と仕事 学習心理学 豊田弘司 第3章 記憶のプロセスの研究:知識獲得のメカニズム 北大路書房 2018/12/20 978-4-7628-3048-8
  3. 古典で読み解く現在の認知心理学 豊田弘司・14 第10章 北大路書房 2017/09/10
  4. 英語教育学と認知心理学のクロスポイント-小学校から大学までの英語学習を考える- 豊田弘司・20 北大路書房 2016/02
  5. 本当のかしこさとは何か-感情知性(EI)を育む心理学- 豊田弘司・12 第2章 誠信書房 2015/02 978-4-414-31114-3

Papers

  1. Research paper (research society, symposium materials, etc.) Joint 研究委員会企画シンポジウム2 学校教育実践に教育心理学の研究はどのように貢献するのか? 豊田弘司 中條和光 佐藤浩一 神村栄一 粕谷貴志 田中俊也 教育心理学年報 58, 307-316 2019/09
  2. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint Practical research on learning by repetition in undergraduates 多根井重晴・豊田弘司 奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要 奈良教育大学次世代教員養成センター 5, 19-25 2019/03/29
  3. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint The effects of the unsusual behavior by a person on interpersonal affection and causal attribution 豊田弘司・川﨑弥生 奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要 奈良教育大学次世代教員養成センター 5, 1-7 2019/03/29
  4. Joint Age differences in seating position and structure of ego 豊田弘司 多根井重晴 奈良教育大学紀要 67/ 1, 49-56 2018/11/30
  5. Joint The relationships between the spacing effects and types of processing 豊田弘司 井上拓哉 奈良教育大学紀要 67/ 1, 39-48 2018/11/30

Research presentations

  1. Oral presentation(general) 偶発記憶に及ぼす想起事象の組合せ効果-未来-過去と過去-未来事象処理の比較- 関西心理学会第131回大会 2019/11/09
  2. Poster presentation 偶発学習における分散効果 生存処理と快-不快処理の比較 日本教育心理学会第61回総会 2019/09/14
  3. Poster presentation 意図記憶における自己選択効果と選択規準-生存欲求規準と親和欲求規準の比較- 日本心理学会第83回大会 2019/09/11
  4. Poster presentation Congruity effects of text colors of words on intentional memory 日本認知心理学会第17回大会 2019/05/25
  5. Oral presentation(general) 内的連想反応による反復における分散効果 関西心理学会第130回大会 2018/10/28

Alloted class

  1. 心理学研究法
  2. 教育心理学
  3. 大学での学び入門
  4. 教職入門B
  5. 教育心理学実験

Regional contribution, international contributions, Society activities

  1. 授業研究指導 2019/01/21-2019/01/21
  2. 教育にとって大切なこと-生涯教育心理学の立場から 教研集会 2018/12/08-2018/12/08
  3. 日薬研究会(特別講演) 大学生の学習指導に関する教育心理学からの提案 2018/10/25-2018/10/25
  4. 城戸研究奨励賞選考委員長 2018/04/01-2019/03/31
  5. 日本教育心理学会 編集委員会副委員長 2018/01/01-2020/03/31

Memberships of academic societies

  1. 日本認知心理学会
  2. 日本発達心理学会
  3. 日本心理学会
  4. 日本基礎心理学会 -2010/03
  5. 関西心理学会 2013/04-Present

Committee Career

  1. 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員会 副委員長 2018/01/01-Present
  2. 関西心理学会 顧問 2017/04/01-Present
  3. 日本教育心理学会 理事 2015/04/01-Present
  4. 関西心理学会 会長 2013/04/01-2017/03/31
  5. 日本教育心理学会 理事 2007/04-2010/03